fredag 3. desember 2010

Utfordringer i høyere utdanning

Sitter og gjør notater på dagens nest siste sesjon. Snart er det lunsj. Siste foredragsholder skal ha oss til å lukke øynene og lytte til havet. Vi er i Berlin. Jeg er ikke der jeg vil lytte til havet. Bruker derfor hennes innlegg til å legge ut det som muligens blir siste blogginnlegg herfra i dag. Batteriet er i ferd med å gå ut.
Innovation, re-imagining, creativity
Moderne utdanning har beveget seg fre utdanning av en elite til utdannng av massene.
Universitetene har aldri greid å levve opp til sine idealer. Universiteter som har lagt vekt på moderne metoder, nye teknologier, uformell læring, har blitt sett på som lite seriøse og ute av stand til å skape kvalitet. Situasjonen har endret seg radikalt. Synet på kunnskap har endret seg, men univ. Er under stort press fra krav om standardisering, oppdragsforskning, forskning versus undervisning. I en slik kontekst blir kravet om kreativitet og innovasjon meningsløs.
Ettersom alle universitetene i tillegg til å forsøke å opfylle kravene fra myndighetene også ligger i konkurranse med hverandre på såkalte ranking lists, er vi i ferd med å få universiteter som er like på de fleste områder. Og de er like i den forstand at de leter etter sin identitet i fortidens universiteter. Akademikerne blir trukket i alle retninger, mellom kravene til forskning, og kravene til undervisning.

Hvordan bør så høyere utdanning forholde seg til framtida:
Universitete i Leicester hadde gått ut og spurt studentene om hva de mente var viktig kunnskap, viktig krav de måtte tilfredsstille for å få jobb i framtida.
Viktige skills etter studentenes vurdering av framtidas krav: Fiine relevant informasjon raskt, evaluere informasjon, multitasking, networking og teamworking, planlegge og sette klare mål, presentere og kommunisere. Studentene mente at viktig verktøy i framtidas jobb var Twitter, google docs, google map, cogitive mapping. Altså verktøy som handler om å dele.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar