fredag 3. desember 2010

Situasjonen for språkopplæringa

Hva er situasjonen for språkopplæringa nå når alle mulighetene har åpnet seg for dialog og kommunikasjon på nettet. Samfunnet er i ferd med å bli multilingualt, og hvordan utnytter vi denne situasjonen i språkopplæringa. Internett er riktignok dominert av engelskspråklioge sider, men mer og mer kommer nå i originalspråket fra de som legger ut stoff på nettet.
En stor studie er gjort for å kartlegge situasjonen for språkopplæringa i mange land i Europa. Norge stod ikke på lista. Studien ligger ute på sida til Multilingualism: http://ec.europa.eu/education/languages/
Undersøkelsen, THE ROLE OF TECHNOLOGY IN YOUR LIFE, ligger her: http://ea.gr/ep/survey/ og det er mulig å ta undersøkelsen fremdeles. Findings: Patterns of ICT and new media use: Internett ble hovedsakelig brukt til dialog og kommunikasjon, men for mange var det lite brukt i opplæringa. Second life var lite brukt. Svært få brukte TV, CD, DVD i opplæring.
Undersøkelsen viser at språklærerne er lite overbevist om at bruk av nettbaserte løsninger har noen hensikt.
Svært mange språkopplæringsprogram har vist seg å være for dårlige og uten noen klar pedagogisk basis.
Noen universiteter forsøker seg med nye metoder. Engelsk lærer de fleste ved å bruke språket i en eller annen sammenheng, ikke nødvendigvis noe som haar med opplæring å gjøre. Denne situasjonen kan overføres til all språkopplæring. Ideen er at en lærer språk best når en glemmer at en er i en opplæringssitusjon. Et Tjekkisk universitet driver sin opplæring i alle språk ved å legge ut oppgaver som har til hensikt å skape et innhold. Det er innholdet, oppgavens svar som vurderes, ikke språket som er brukt i oppgava. De har tatt i bruk mobiltelefon der oppgaven er at elevene sammen skal skape en fortelling på målspråket. Elevene deres kommer fra videregående skole, og velger språk enten som et gradsstudium, eller som del av et annet studium der språket er nødvendig.
Common european framework er fundamentet for moderne språkundervisning i Europa. Det ligger til grunn for mye av det arbeidet som nå skjer med å bruke de nye teknologiene i språkopplæring, også i videregående skole. CEF er referanserammen for aktiviteter og vurderinger. Det gir grunnlag for å få kvalitet inn i alle aktivitetene mange nå tar i bruk med web20.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar