mandag 29. november 2010

Hvorfor jeg drar til Educa i år

Vi tester ut mye på Trysil vidergående skole når det gjelder programvare, maskinvare og nettløsninger. Vi har stort behov for å diskutere løsninger med andre, ikke bare når det gjelder teknologi, men også alle utfordringene vi står ovenfor i moderne utdanning. Vi skal tilpasse oss et samfunn der kravet til utdanningsøkonomi er stort og der det er opptil flere generasjoner mellom elevene våre og lærerne. Educa gir oss muligheter til å bli oppdatert på nye pedagogiske tilærminger til fjernundervisning. Det er godt tilrettelagt for erfaringsdeling og nye måter å tenke kunnskap og læring på. Som et lite innspill når det gjelder erfaringsdeling legger jeg her fram noen erfaringer vi har med SmartBoard, tablet-PC og trådløs videokanon.
SmartBoard eller Tablet og trådløs videokanon? Kan vi forsvare innvesteringene i stadig flere SmartBoard på skolen, hvis det er noen fag der investeringen kan forsvares, mens det i andre er  lite i bruk? Finnes det bedre teknologiske løsninger, og bedre muligheter for å frigjøre seg metodisk fra tavleundervisninga?
I matematikkundervisninga er situasjonen spesiell. Både metodisk og teknologisk stilles det andre krav i matematikkundervisning enn i språk, historie, samfunnsfag osv.  I Norge er  1:1 situasjonene  en realitet i videregående skole etter 2009, men bruken av SmartBoard har ikke økt på skolen vår, annet enn i matte.
En av skolens mattelærere har testa ut en tablet mot trådløs kanon og programvaren Notebook fra SmartBoard. Tidligere har han i flere år brukt vanlig bærbarPC mot SmartBoardet i klasserommet. Konklusjonen er klar: han vil ikke gi fra seg tablet-PC. Den er uvurderlig i matteundervisning. Etter en tilvenningsperiode på et par uker var han og tableten ett. Han brukte en brøkdel av normal tid på forberedelser og retting. Den trådløse videokanonen greier han seg fint uten: Tablet PC er ikke egna til å gjøre skjermnotater i matte. Det blir for smått på PC. Han må bruke en større flate, og da er det bare SmartBoard som fungerer i praksis. I andre fag vil kanskje situasjonen være annerledes. Det står igjen å teste ut løsninga med tablet og trådløst i andre fag.
En kort oppsummering av mattelærer Jørns erfaringer (Les Jørns matteblogg her: http://matematikkforalle.blogspot.com/):
Teknisk:
Tablet Acer 1820pt Størrelse på skjerm 11.6
Testes i matte og naturfag. Testes mot SmartBoard og trådløs videokanon. Bruk av vanlig programvare, Officepakka, GeoGebra. SmartNotebook. Billedbehandling: Photohop. Lightroom.
Erfaringer
Aceren er rask og har god batterikapasitet. rask oppkobling i nett,  fast og trådløst, aldri nettproblem.
Trådløs videokanon hakker når det vises video. Video kjører godt på maskina, men hakker på lerret, hopper over bilder. Videokanon greier ikke å oppdatere raskt nok. Trådløs videokanon gir stor fleksibilitet i rommet. Læreren kan bevege seg rundt og hele tiden ha kontroll med det om skal vises på lerretet, forutsatt at det ikke er en video. Videokanonen henger også litt etter på PowerPoint-presentasjon, men det er snakk om tiendedels sekunder.
I forhold til Notebook og notatbehov i Matte på tableten blir det vanskelig. Skjermen på tableten gir ikke tilstrekkelig størrelse til å tegne, markere osv på lerretet. Det er umulig å tegne grafer.  Da er SmartBoard uunnværlig.
Acer tablet mot SmartBoard: På innstillinger i skjermsetting på Tablet: Når man bruker den sammen med smartboard, så må all flick slåes av, også panorering, ”automatisk gjenkjenning av penn/finger” slåes av. Da må den stå på PENN, så du kan støtte hånda på skjermen.
Krav til brukeren. Må bruke tid på å sette seg inn i innstillingene på tableten
Touchpad gir variasjon, unngår ”musarm”.
Pennfunksjonen fungerer utmerket til å skrive inn karakterer i it’s learning, der man egentlig ikke bruker tastaturet, men klikker på navn, gardiner og lagre…
Når man bruker pennefunksjon i it’s learning, må ”automatisk gjenkjenning av penn/finger” slåes av. Da må den stå på PENN, så du kan støtte hånda på skjermen.
Skal man bruke touchpaden når man ”surfer” må flick og panorering være slått på. Valgfri PENN/FINGER
Spesielt for realfag.
Matteinndatapanel, gir muligheter å lage prøver og oppgaver elektronisk på samme tid det tar å skrive med blyant på ark. Ellers er jo algebrauttrykk meget tungvindt å skrive på data…Innstillinger må være flick av, panorering av, PENN på.
Oppsummering.
Skjermen er for liten til å legge smartboarden på lageret… Når man skrive på skjermen, for eksempel lager en trekant, med mål og litt info (gjennomgang av Pytagoras) så vil man ikke få nok plass.
I klasserommet er PC-en et supplement til SmartBoard, og vil IKKE kunne erstatte dette i matteundervisning..
Å skrive små beskjeder, som for eksempel  lekse, fungerer greit, men nok en gang, Dette krever at rett innstillinger er slått på, ellers blir det kaos med litt tekst, panorering osv. . .
Selve maskina fungerer knirkefritt, utskrift, lagring, bra hastighet osv, fungerer hele tiden.

1 kommentar:

  1. Flott presentasjon av samtalen vi hadde om Tablet-PC'en. Går god for den!
    Driver å samler linker jeg bruker, hvor gjør man det? vel, jeg lagde en blogg. Så tenker jeg å samle litt linker på gode internetressurser over tid, og så sortere litt under emner når jeg får mange. Ta en kikk på http://matematikkforalle.blogspot.com/

    SvarSlett