søndag 7. november 2010

Konferanseforberedelser

Online Educa Berlin 2010 har som tema ”Utdanning for alle”, med 4 hovedområder: Innholdsproduksjon, Læring om læring, Læringsmiljø og Bærekraftig utdanning. Konferansen er den største i verden med temaet eLæring. 90 nasjoner er påmeldt og foredragsholdere fra alt innen utdanning og utdanningspolitikk holder foredrag og workshops i 3 dager. Det vil si, egentlig 4 dager. Den første dagen, tirsdag, kaller de pre-konferanse og den er organisert med små og store verksteder for alle deltagerne. Temaene på disse verkstedene er alt fra innholdsproduksjon med spesiell software til metoder i fjernundervisning med videokonferanse. Verkstedene er lagt til universiteter og høgskoler rundt i Berlin i tillegg til lokalene for hovedkonferansen på Intercontinental. Ganske mange norske skoler deltar og en del miljøer som jobber innen eLæring, som It’s Learning og NDLA. It’s Learning har med seg noen lærere fra 2 videregående skoler som skal vise hvordan de bruker It’s Learning i undervisninga. Programmet er enormt med mange parallellsesjoner. Det er viktig å velge rett foredrag, så en slipper å løpe rundt i korridorene og lete etter noe som kanskje kunne være bedre. I fjor trodde jeg at jeg hadde forberedt meg godt. Alle sesjonene jeg hadde bestemt meg for hadde jeg funnet ut hvor var i bygget så jeg raskt skulle finne fram. Men det er lett å navigere feil når korridorene er fylt til trengsel. Dessuten hadde jeg glemt å legge inn alternative sesjoner. Det skjedde et par ganger at det var flere enn meg som hadde funnet et godt foredrag i et altfor lite lokale. Da er det lurt å ha en plan B.

1 kommentar:

  1. Hei Svend Erik
    Lykke til. Jeg har ingen personlige erfaringer med konferenser av denne størrelse. Det har vært interessant og lærerikt å lese dine forberedelser og i hvor stor grad du drar inn erfaringer fra i fjor og anvender dine kunnskaper til å perfeksjonere årets opplegg.
    Jeg gleder meg til å følge din ferd både mht Educa og Berlin.

    SvarSlett